Consumenten blijven dol op spaaracties

Douweegbertspunten Bijna driekwart van de Nederlanders gebruikt spaarsystemen bij winkels, zoals Airmiles en spaarpunten van DE. Dat onderzocht Shopkorting, een online cashback-platform waar mensen extra korting kunnen krijgen op hun online aankopen. Opvallend is dat mensen met een inkomen van meer dan twee keer modaal vaker meedoen met spaaracties dan mensen met een inkomen dat beneden modaal ligt, aldus een van de gegevens uit het onderzoek van Shopkorting waar het FD onlangs over schreef.

Knippen & plakken

Ook het ‘knippen & plakken’ van de aloude zegeltjes is nog niet passé. Digitale alternatieven met een actiepas, een mobiele telefoon of via een website zijn nog niet zo populair als gedacht. Wereldwijd (we hebben het dus niet over alleen Nederland) gaat veruit het grootste deel van de acties nog gewoon met zegeltjes sparen, op een spaarkaart plakken en inleveren bij de winkel.

Zegels van DE

Maar over Nederland gesproken: nog altijd knipt 63 procent van de Nederlanders de waardepunten uit een pak DE-koffie. En 200 punten zijn 1 euro waard… Bij DE zeggen ze dat ze er voorlopig nog wel even zo mee doorgaan omdat het knippen, plakken en inwisselen nu eenmaal heel erg in de Nederlandse cultuur zit verweven aldus een woordvoerster van DE in het FD. Maar is ‘sparen’ iets typisch Nederlands, zoals we altijd zeggen? Volgens Marco van Bilsen van BrandLoyalty (een bedrijf dat grote retailers wereldwijd van spaaracties voorziet) is dat niet zo. “In de hele wereld vinden consumenten het leuk om mee te doen aan spaaracties en om daarvoor beloond te worden.” Volgens Shopkorting zijn de 12 populairste online winkels (met nog ‘ns korting) Wehkamp, Bol.com, iBood, V&D, Zalando, C&A, Groupon, Bon Prix, Hema, Fonq.nl, Blokker en Zooplus.

 

(bron: PromZ)

Menu